På Digitaliseringskonferansen 8.juni stemte publikum frem tjenesten Ditt sykefravær som årets vinner av digitaliseringsprisen – Årets digitale suksesshistorie.

I år var det 17 nominerte til prisen Årets digitale suksesshistorie.

Les mer om prisen på Difi sin side her:

 

NAV-Årets digitale suksesshistorie

Om prosjektet

Med 3,8 millioner sykmeldinger i året fordelt på 830 000 personer er det behov for å forenkle kommunikasjonen mellom alle som er involvert i et sykefravær: den sykmeldte, arbeidsgiveren, legen og NAV. Vekten i digitaliseringen ligger på å støtte det viktige oppfølgingsarbeidet på arbeidsplassen, derfor har vi spesielt mye oppmerksomhet på å utvikle funksjonalitet som har verdi for arbeidsgiverne. Digitaliseringen skal frigjøre tid og ressurser fra det som i dag går til manuelle rutiner som innebærer papir og post og telefon. Tiden skal i stedet brukes på å øke kvaliteten i oppfølgingsarbeidet slik at den sykmeldte skal kunne komme raskere tilbake i arbeid.

 

Når sykmeldingen er sendt fra nav.no, kan arbeidsgiveren hente den i Altinn. Samtidig spør vi hvem som er nærmeste leder med personalansvar. Svarer man på dette, trenger man ikke lenger hente sykmeldingene fra denne medarbeideren på Altinn – da ligger den på lederens egen side på nav.no: www.nav.no/minesykmeldte. Denne siden vil gradvis fylles med flere tjenester til bruk i lederens sykefraværsoppfølging. Når arbeidsgiverne svarer på NAVs forespørsel om hvem som er nærmeste leder – selve nøkkelpersonen i sykefraværsoppfølgingen – gir det samtidig helt nye muligheter for NAV-kontorets veileder i kontakten med arbeidsgiveren. NAVs veileder får også se et speil av det den sykmeldte ser inne på Ditt sykefravær på nav.no og kan enklere kommunisere med den sykmeldte om hva som skal skje.

Prosjektets formål

Prosjektets to formål er å digitalisere brukerreisen for alle aktørgrupper (sykmelder, sykmeldt, arbeidsgiver og NAV-veiledere) samt effektivisere utviklingsprosessen i NAV ved utprøving av en smidig utviklingsmetodikk. Prosjektet er i ferd med å lykkes med begge formålene, og har økt leveransetakten i NAV fra fire ganger i året til ukentlige produksjonssettinger, og har vist at det er mulig å levere nyttig funksjonalitet på svært kort tid fra idé til produksjonssetting.

A-2 har bistått NAV i opprettelsen og gjennomføring av Prosjekt for digitalisering av sykefravær (DigiSYFO).

A-2 har bistått med kompetanse på forretningsarkitektur, tjenestedesign med EGGS design AS, konseptutvikling av digitale tiltakspakker og løpende prosjektledelse.

Per Ludvig Skjerven har vært forretningsarkitekt, prosessleder og støtte til NAVs interne prosjektleder. Vi er svært stolte over å ha bidratt til NAV sitt prosjekt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.