Når alt er i bevegelse, er det ikke et alternativ å stå stille

Den digitale utviklingen går raskere enn noensinne og påvirker hele samfunnet med nye muligheter og utfordringer.

Alle virksomheter må forholde seg til ny teknologi for å bli mer effektive og utvikle bedre tjenester. De aller fleste arbeider med dette i det daglige, men det kan være vanskelig å vite om prioriteringene som velges er de riktige og om de gjennomføres på en god måte. 

Det å lykkes med digital utvikling handler ikke bare om teknologi, men også om organisering, kultur, ledelse, styring, prosesser og kompetanse.

Foto: iStock-ChajusAtelier

Hva er en digital modenhetsanalyse?

En digital modenhetsanalyse kan gjennomføres på tre til fem uker med følgende steg:

Den digitale modenhetsanalysen består av to deler. Den første delen er en nettbasert spørreundersøkelse for å kartlegge virksomhetens situasjon. 

Resultatet sammenlignes med digitalt modne virksomheter og danner et godt informasjonsgrunnlag for den andre delen av arbeidet. Her benyttes det sammenstilte resultatet i en eller flere arbeidsmøter med nøkkelpersoner fra ulike deler av virksomheten, hvor A-2 fasiliterer diskusjoner som skaper innsikt og felles forståelse. En del av dette er å vurdere evne og vilje til å omstille seg i tråd med de digitale endringene.

Modenhetsanalysen bidrar til å identifisere strategiske behov, bygge digital kompetanse og skape dialog mellom ulike avdelinger om hvordan virksomheten kan lykkes med digital utvikling på kort og lang sikt. Dette er viktig ettersom digitale mål og organisatorisk kompetanse må utvikles i takt for å sikre måloppnåelse. Her vil nye tekniske løsninger må sammen med ny kompetanse, målrettet styring, fleksible arbeidsformer og brukerinteraksjon. Resultatet er en handlingsplan med konkrete forbedringstiltak.

Hvorfor velge A-2 som tjenesteleverandør for å gjøre en digital modenhetsanalyse?

A-2 har en helhetlig forståelse for hva digitalisering krever av en virksomhet og har ekspertise innenfor teknologi, virksomhetsstyring og endringsledelse. Vi arbeider tett med våre kunder og legger stor vekt på endringsprosesser som sikrer involvering, forankring og eierskap i organisasjonen.

Kontaktpersoner

Vil du vite mer om hvordan A-2 kan bistå deg i prosessen kan du kontakte Ann-Christine Moberg og Thorleif Paus